Tor Havnvik trøstet meg litt etter motor raset i Sverige. Vi diskuterte ulighetene for å bygge opp igjen moteren, og i forbindelse med dette kom det frem at han har en topptrimmet 500 Twinn stående i et hjørne i garasjen. Denne motoren hadde 2 ventilras i løpet av 2 løp, og ble satt til side og nærmest glemt i ren frustrasjon. Dette er en motor som skal gi nærmere 60 HK på bakhjulet, og det er veldig bra for 500 classic klassen! Om lykken står oss bi, så er det kun et flere år gammelt ventilras som må ordnes, så er gamleraceren i høyeste grad på vei til å bli konkuransedyktig igjen..
Leif Arne Helleren ringte forresten og sa at han hadde planer om å reise til Danmark og hente en reservemotor til CB 350 raceren sin. Selgeren som driver "MC Garagen" hadde også en rimelig og tilsynelatende grei 450 Twin til salgs. Handel ble avtalt på telefonen, og Leif Arne plukket opp motorene et par dager senere.
Nå når motoren er på plass i garasjen, så er den foreløpige konklusjonen at dette ser ut til å være veldig lovende. Motoren virket tett og fin, og det finnes ikke tegn til olje på utsiden. (Jeg håper ikke at at motoren er oljetørr) Og på en medfølgende kvittering så ser det ut til at det er montert helt ny veiv på motoren før den ble parkert og demontert. Lovende!
Planen videre er at jeg etter et oljeskift skal montere motoren i sykkelen, og få testet den slik den er nå. Om alt fungere greit, så er det mulig at den får være tilnærmet original som reservemotor. Men så var det dette med at jeg har trimkammer og Nissetenning liggende klar. Voksne forgassere er fortsatt montert på sykkelen, så da er det ikke så mye som skal til, så har jeg plutselig en konkuransedyktig reservemotor også..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar