lørdag 30. oktober 2010

Motorhavari!

Etter å ha kommet hjem fra 45-års racet så gikk det noen dager før jeg hadde opparbeidet mot nok til å åpne motoren for å sjekke tilstanden. Jeg fryktet det verste, og alle forventninger ble innfridd.

Slik så motoren ut da sylinderen ble fjernet. Finn 3 feil her, og du har mulighet til å vinne en flott premie.

Etter å ha hatt en diskusjon med Tor Havnvik, så er det nok en knekt ventilfjær kombinert med en tullete fører som er årsaken til havariet. Grunnet manglende tetning ved stempelet, ble det laget kompresjon i selve motoren. Dettetrkket forårsaket den tidligere nevnte oljedampen som kom ut av ventilasjonsslangen under kjøringen. Denne kompresjonslekkasjen gjorde selvsagt at det stempelet som egentlig skulle hatt skikkelig smørning ikke fikk det som skulle til. Som du ser av "stempelet" så er det blitt utviklet litt varme i sylinderen.

Konklusjonen er at jeg nå trenger en komplett veiv, stempler, sylindre, ventiler og toppen for å kunne få gang på denne motoren. Det er kanskje enklere å finne en ny motor, og eventuelt flytte over tenning og kammer som ser ut til å være det eneste i tillegg til girboks og mtorblokk som har overlevd turen til Sverige?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar