lørdag 14. august 2010

Potensielle racere

Som nevnt begynte jeg å "planlegge" classic racing kjøring for mer enn 20 år siden.

Det begynte med at jeg i 1988 kjøpte meg en Norton modell 18 1928 modell. Etter at jeg gav opp og finne papirene til denne, var planen å bygge om sykkelen til skikkelig gammelracer. Sykkelen står desverre på fjernlageret til modning fortsatt. Men en dag...

Den neste potensielle raceren var et tullete impulskjøp av en MZ 175 ES 1971 modell. gjort på stumpemarkedet i Herning i 1998. Jeg så sannsynligvis verdens styggeste MC til salg for 1000 kroner. Med et unntak av et blinklys som var knekt, og hang etter ledningen, så var sykkelen tilsynelatende helt komplett. At motoren f.eks stod fast ble sett på som en uvesentlig bagatell der og da. Handel ble gjennomført, og sykkelen ble demontert på parkeringsplassen, slik at jeg fikk den med meg i en gammel mercedes stasjonsvogn. Slik ble jeg en lykkelig eier av en MZ 175 ES 1971 modell. På hjemveien var jeg litt usikker på hva denne merkelige sykkelen skulle brukes til. Norske engangavgifter ville koste mange ganger innkjøpsverdien på kr 1000,. så en norsk registrering var lite aktuelt. Jeg fant ut at det enkleste enten var å bruke denne som deler dersom det dukket opp et norsk prosjekt. Eller kanskje enda bedre, kan denne ha potensiale som racer? MZ har lange tradisjoner når det gjelder konkuransesykler, og kan denne gå inn i classic 175 klassen som en "uforandret" modell (totaktsgrensen er egentlig 1967), så blir det nok bygget racer ut av denne en gang. Men her må det nok undersøkes litt først!

Neste sykkel som kom hjem som et potensielt classic racer objekt var en New Hudson 500 fra midten av 20 tallet. Denne sykkelen ble funnet i 1999 i bæreposer på Ekebergmarkedet. Den er desverre fortsatt delvis i bæreposer. Grunnen til at denne er blitt vurdert som en potensiell classic racer er ganske enkelt at selgeren sa at denne sykkelen hadde gått som racer i Tjekoslovakia  på 1920 tallet. Om denne historien er sann, eller et salgstriks for å forklare manglende deler som skjermer og lykter, og samtidig gjøre sykkelen mer interessant vites ikke. Kanskje jeg burde grave litt mer i dette snart?
Jeg kan nevne at jeg har funnet regkortet i veidirektoratet. Dette viser at sykkelen hadde regnr A 4717. Kontakt med biltilsynet i Oslo viste at de ikke hadde noen opplysninger om denne, så navn på eiere, registreringsperiode osv vites desverre ikke.
Rammenummer: EC 1919NB6748
Motor: Ukjent merke nr 2658. Ca 500 kubikk
Girboks: New Hudson nr C 16236

Om noen har opplysninger om New Hudson sykkelen, så er jeg selvsagt veldig interessert!
 
Den neste potensielle raceren som kom i hus var en Moto Guzzi GT 850 1972 model. Denne ble kjøpt høsten 2001 med tanke på at denne modellen var i ferd med å bli en kraftig bruksveteran et par måneder senere. Sykkelen min er 1. generasjon av "Californiaserien". Med andre ord så er det en tilbakelent lenestol med kraftige vibrasjoner og hjul. Det er en stilig sykkel, men ikke mye som minner om racer slik den står nå. Men det er klart at etter å ha sett diverse Guzzier i løp i det siste, så ville det nok vært potensialet også i denne. Men jeg tror Guzzien skal få være som den er nå.

I 2009 begynte det å bli mer alvor av racingplanene. En tilnærmet helt komplett Honda CB 350 K4 ble innkjøpt  som utgangspunkt for å lage en 350 racer i classic klassen. Men desverre så gikk vinteren uten at jeg fikk gjort noe med Hondaen. På senvinteren så begynte jeg å få skikkelig dårlig tid med tanke på å få sykkelen klar.



Helt i slutten av februar 2010 dukket det opp en interessant annonse på Finn. En Honda 500T bygget som en veldig bra Bob Hansen CR 450 1967 replika ble annonsert. Selgeren som var Tor M. Havnvik ble kontaktet, og handel ble avtalt etter et par telefoner. Det viste seg at sykkelen som Tor solgte hadde gått i over 10 år i den nordiske classic racing serien. Den var bygget skikkelig, og hadde blitt holdt bra hele denne perioden. Det at den hadde ekte race patina i form av noen små bunker og skraper ble bare sett på som positivt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar